tirsdag 7. november 2017

Churros


Nylig var jeg i Sverige og smakte Spanske Churros :) Det er jo første gang for alt og jeg må si jeg ble veldig begeistret.

Churros kan spises med syltetøy eller nutella, men smaker utmerket med et dryss sukker og kanel eller bare det ene eller andre.


Oppskrift:
3 dl vann
300 g mel
150 g smør
1 SS sukker
2 ts vanilikesukker
0,5 ts salt
3 egg

Ta ei middels stor kasserolle og smelt smør og vann med sukker og salt på middels varme.

Så blander du mel og vaniljesukker sammen.

Når smøret er smeltet, hell over melblandingen og rør godt med tresleiv til melet er blandet.


Så når blandingen er fin tar du av kasserolle fra kokeplaten, og lar den avkjøle 5 min.

Så rører du inn et egg om gangen og rør litt mellom hvert egg.

Når deigen er fin og smidig, kan du bruke en sprøtepose med en stjernespiss til å presse ut churros.

Når oljen er helt varm presser du ut litt lengre enn fingrelengder og klipper av med saks.

De skal stekes til de blir gylne eller om du vil ha de litt sprøere enda litt til.

Ta churros ut på et papir og la oljen dryppe av før du ruller dem i sukker og kanel.Eller bare sukker slik jeg gjorde her.
Dryss gjerne over litt sjokoladesaus eller dipp i nutella, så strøssel eller kokos.
Håper det smaker.
Enjoy

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar