søndag 10. juni 2012

Hylleblomst saft


Jeg fortet meg ut å plukke de første hylleblomstene som var blomstrert, dette er sommerens forfriskende favoritt,og ikke minst en vitamin påfyll, så denne blir garantert en forfriskning til kommende faste måned Ramadan :)

Dette trenger du:
40 hylleblomstklaser
4 kg sukker
3 pk sitronsyre
5 l vann
2 sitroner eller 3 lime
5-6 tomme glass flasker (sterilisert)





Jeg begynte med å skylle blomstene litt for alle fluene og støvet som evt. måtte ha vært i blomstene.

Så kokte jeg vannet og sukkeret (i to gryter,for jeg har ikke en som rommer 5 liter),
og lot det koke i ca 10 min.Så skal det avkjøles helt.

Når det har avkjølt seg heller jeg vannet over blomstene,dekker det og lar det stå i 24 timer.                
Etter 24 timer tilsetter jeg sitronsyre og sitron skiver,dekker det igjen og lar det stå enda 24 timer.      
Etter 48 timer er det klart til å siles gjennom en gasklut, dette for å få mest mulig smuler med.       
      Silt og klar for flasker :)                                                                                                                     
Sunn,forfriskende,økologisk og knall god sommer drink.                                                                                                                                             

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar