mandag 22. oktober 2012

Bosniske Hurmasice





Typisk gammeldags, tradisjonell Bosnisk Eid kake.
Veldig sterke, men også et ''must'' til kaffekoppen.

Deigen:
220 g smør
10 SS sukker
1 ts bakepulver
2 egg
20 SS mel
125 g hakkede valnøtter 

Begynner med å piske smør og sukker mykt og lyst.
Tilsetter egg, et av gangen.
Så tilsetter jeg mel og bakepulver, knar alt til en fin og jevn masse.
Til slutt knar jeg inn valnøttene

I dag skal jeg lage forskjellige former, så da deler jeg deigen i to.
Pakker den med plast og lar den kjøle i kjøleskapet 15-20 min.













Fyll:
300 g hakkede valnøtter
1 SS bakekakao
2 SS melk
4 SS sukker

Blander alt sammen godt til en fyldig fyll.
Denne lager vi i mellomtiden, mens deigen avkjøles.












Når deigen er avkølt ruller jeg ut den ene delen over plastfolie, også har jeg en annen plastfolie over, mens jeg kjevler dette ut. Vær forsiktig med å ikke kjevle det for tynt.













Strø etterhvert fyll over dette, og kjevle en gang til, så dette trykker seg ned i deigen.
Rull det som rullekake i ei pølse og pakk inn i plastfolie,og avkjøl litt til.













Den andre delen av deigen har jeg formet som på bildet, trykket inn fyll på midten og lagt i langpanna.













Den inn rullende delen kutter jeg opp, og legger alt i ei langpanne med bakepapir på.
Stekes i oppvarmet ovn, på 180 grader i ca 30 min.













Agda:
Agda lages av ca 400 ml vann og 35 SS sukker,dette skal kokes og helles over varme Hurmasice.
Jeg dekker dem med enda en langpanne som på bildet og lar dem trekke over natta.


En veldig typisk bosnisk dessert :)                   





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar