tirsdag 8. mars 2016

Valnøtt horn



Tror jeg skrek litt halvhøyt når jeg smakte disse..

I høst var min mann i hjemmelandet og plukket ned valnøttene fra valnøtt treet vårt i Bosnia..
Herlig å ha masse krukker med egne valnøtter ❤️


Deigen:

600 g Siktet mel
3 dl fløte
2 egg
100 g melis
100 g smeltet smør
10 g fersk gjær
1 SS honning eller sukker
En klype salt

Varm fløten til fingervarm, legg inn gjæren og rør til den smelter. Tilsett honning/sukker
Pisk egg og melis
Tilsett smeltet smør og en klype salt.
Rør inn fløten
Sikt inn mel og elt til fin deig.
Pakk inn i plastfolie og la den heve minst 1time



Formvarm ovnen på 180 grader

Fyll:
2 egghviter
150 g malte valnøtter
2-3 ts vanilijesukker

Jeg deler deigen i to baller, kjevler den ut på melet overflate og lager 8 deler, fyller dem og ruller dem til horn.



Pensler med egghviter og strør over litt malt valnøtt.


Steker dem ca 15-20 min





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar