lørdag 16. april 2016

Pavlova - tyvstart på sommeren



Sommer, sol, bær, sjø og god temperatur..hvem sier vel nei til det?
Pavlova hører med inn i dette bildet og i dag våknet jeg opp til en sommer duft her på Sørlandet..
Det inspirerte meg til å måtte tyvstarte på sommeren inn på kjøkkenet :)



Pavlova:

Sett ovnen på varmluft 130 grader

8 eggehviter
En klype salt

Piskes til marengs i ca 3-4 minutter

400 g sukker
Gradvis tilsettes marengsen mens den piskes på middels hastighet
Piskes etter tilsatt sukker i ca 8 min

For å sjekke om marengsen er ferdig kan du ta litt mellom fingrene og se om det er mykt uten klumper og om det etterlater små nupper når du drar fingrene i fra hverandre.

Dette er en større pavlova så du kan enten klaske det ut over en langpanne på et bakepapir eller lage to mindre som du kan sette sammen lag vis med krem.

Jeg laget en stor i dag til mange gjester.


Om du vil kan du bruke sprøytepose og en tykk eller fin tip til å lage et fint ramme rundt eller en dik.
Sett inn i ovnen i ca 1 time og 20 min.

I mellom tiden kan du lage deilig hjemmelaget vaniljekrem med de 8 egg plommene som ble igjen :)

Oppskrift på hjemmelaget vaniljekrem finner du i linken :

Når vaniljekremen og marengsen er kald og det er snart tid for servering, monterer vi Pavlova <3

Legg marengsen på et serveringsfat.

Jeg bruker alt jeg kan finne i fruktavdelingen eller hagen.
I dag var det ganske mye :)

Jeg bruker halvparten av bærene til å lage en grov syltetøy ved å hakke bærene, også bruker jeg en skikkelig smakoppvekker; mynte! Ta en liten bunt og hakk i vei.
Lag en skikkelig slurp ved å blande det med de hakkede bærene.


Se på de fargene...nam!

Videre monterer jeg kaken ved å forsiktig bre ut vaniljekrem over marengsen, så legger jeg på syltetøyet. Spre det godt utover.


Så bruker du den andre halvparten av bærene til å pynte på resten.

Pynt gjerne med noen mynteblader!



Hello Summer











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar